تبلیغات
. - یشگیری از اضطراب برای مجریان

یشگیری از اضطراب برای مجریان

1393/05/11 03:36 بعد از ظهر

نویسنده : مدیر
ارسال شده در: فنون گویندگی ،
استرس و اضطراب یکی از معضلات اجرا و گویندگیست بویژه در افراد مبتدی،راههای زیادی برای پیشگیری از اضطراب وجود دارد اما اگر با مواردی که توصیه شده است بهبودی حاصل نشد مشاوره با پزشک متخصص هم خیلی مفید است .


برخی از موارد موثر در کاهش استرس و اضطراب در گویندگی و اجرا:

 

 1-انس با خدا: ارتباط با خدا ، خواندن قرآن ، نماز و عبادت کردن بهترین راههای آرامش قلبی است. الا بذکر الله تطمئن القلوب

 

2- تمرین : تمرین زیاد و تسلط به متن و جملات مد نظر در کاهش اضطراب وتسلط بر اجرا فوق الغاده تاثیر دارد.


3- آشنایی با محیط: بهتر است مجریان و گویندگان قبل از مرحله عمل یکبار درمحل مورد نظر حضور پیدا کرده تریبون ،سن ، پله ... بررسی کنند بویژه در اجراهای سالنی و مجالس.


4-پرهیز از تپق: اولین تپق سر آغاز اشتباهها و تپق های بعدی است پس بایدحواسمان را جمع کنیم تپق نزنیم و اگر تپق زدیم بیخال شویم وزیاد فکرمان را درگیر نکنیم چون حتما ادامه دار خواهد بود


5-استراحت کافی: استراحت و خواب کافی نیاز اصلی یک کار سنگین است
توجه کنید گویندگی و اجرا کار سنگینی است پس سعی کنید قبل از آن ،استراحت و خواب کافی داشته باشید.


6-  آب فراوان بنوشید:شما در هر فرصتی که در طول برنامه دارید جرعه ای آب بنوشید تا در هنگام صحبت کردن مجبور نباشید با زبان لبهای خود را مرطوب نمایید و زبان و حنجرهخشک رنج ببرید.


7- فعالیت بدنی :ورزش کردن باعث بالا رفتن کارایی دستگاه تنفسی و گردش خون و شادابی فردمیشود. ورزشهای سبک مثل پیاده روی ، نرمش و حرکات مربوط به تقویت صدا ودستگاه صوتی ضمن بهبود اجرا از استرس می کاهد.


8- افزایش اعتماد به نفس :اعتماد به نفس بالا باعث می شود تا بدن بتواند از حداکثر از نیروی خود برای مقابله با استرس استفاده کند. به این ترتیب فرد کمتر دچار مشکل می شود. برای افزایش اعتماد به نفس ، ضمن احترام به مخاطب در ذهنتان آنان را افرادکم اهمیتی تلقی کنید. استفاده از لباس و کفش شیک و عطر خوشبو .... میتواند به اعتماد به نفس کمک کند.


9ـ عدم گوشه نشینی و اجتماعی بودن :هنگامی که افراد دچار فشار روانی می شوند، به طور غریزی از صحنه عمل واجتماع کنار کشیده وبه گوشه ای پناه می برند در حالی که گوشه گیری باعثتشدید استرس می شود. (سعی کنید با کسانی که خوشتان نمی آید و صحنههاییکه دوست ندارید  اصلا روبرو نشوید .)


10ـ اندیشیدن به زمان حال :اندیشیدن به زمان حال و کنار گذاشتن رؤیا ها و آرزو ها برای موقعیت های مناسب تر، آرامش ذهنی را افزایش می دهد. همچنین مشغول کردن ذهن به کاری که درحال انجام است و فکر نکردن به زمینه های اضطراب زای آن بسیارمؤثر است.سه نفس عمیق بکشید و سفر  ذرات اکسیژن را با تمام وجود دراعماق ریه های خود تصور نمایید.


11ـ خندیدن :خنده از سالم ترین راه های جلوگیری از فشار روانی است. به هنگام خنده،جریان خون در مغز افزایش یافته و  باعث احساس خوشی و سلامتی در شخص می شود .


12 - تلقین نیروی اعجاب انگیز:به خود تلقین نمایید که شما از همه مخاطبان در سخنوری چیره دست ترهستید وبرای همین منظور شما را دعوت نموده اند.




دیدگاه ها : نظرات
برچسب ها: صادق زاده ، مریم صادق زاده ، مجری زن ، اخبار سراسری ، هنر گوبندگی ، اموزش گویندگی ، نکات مهم در گویندگی ،
آخرین ویرایش: 1393/04/30 02:41 بعد از ظهر