تبلیغات
. - گویندگی در خبر، گویندگی در برنامه های تولیدی

گویندگی در خبر، گویندگی در برنامه های تولیدی

1394/11/17 04:32 قبل از ظهر

نویسنده : مدیر
ارسال شده در: فنون گویندگی ،
  در جایی از استادی می خواندم که می گفت: «گوینده خوب می تواند به شما آرامش دهد، هستی دهد، زندگی دهد و درست مثل یک جراح مغز عمل کند!»
می گفت: یک گوینده خوب باید هنرپیشگی را بشناسد، آواز را، موسیقی را بشناسد، باید خوب بشنود، خوب ببیند و عملی که انجام می دهد در مغز کنترل و در زبان پخش کند.»
گوینده، حاصل کار مجموعه عوامل برنامه ساز، متشکل از محقق، نویسنده، تهیه کننده و ... را در معرض شنیدن و قضاوت قرار می دهد. گوینده باید شخصیت خود را طوری در صدایش منعکس کند که صدایش دارای «قدرت برقراری ارتباط»، «قدرت انتقال فکر»، «قدرت انتقال حس»، «منعکس کردن شخصیت» و «تلفظ و ادا کردن درست کلمات» باشد.
معنی در پیام نیست، در ذهن مخاطب است. وظیفه گوینده پیوند پیام با ذهن مخاطب است به گونه ای که پیام در ذهن او متناسب با نظر فرستنده، معنی شود.
گوینده خبر یا گوینده تولید می داند که مردم مطالب او را نمی خوانند بلکه گوش می دهند. پس تنها یک بار فرصت دارد مطالب را به آنها تفهیم کند.

•گویندگی در تولید و خبر

صدا اولین شرط گویندگی است. صدایی رسا و شفاف.

در برنامه تولیدی، گوینده از صدایش راحت تر بهره می گیرد، سرعت و اوج و فرود و مکث ها و همچنین نفس گیری بهتر، در اختیار خودش است.

لیکن از آنجا که گوینده خبر می بایست یک متن خبری را نه در شرایط راحت، بلکه با رعایت همه مواردی که به کاری از جنس خبر مربوط می شود، بخواند، لذا باید بتواند به این صدای رسا و شفاف چنان انرژی و برد کافی بدهد تا بتواند از ابتدا تا انتهای یک خبر یا بخش خبری را بدون افت صدا و احساس خستگی بخواند.

گوینده برنامه تولیدی به راحتی احساسش را درگیر متنی که به او داده شده می کند، انعطاف بیشتری در اجرا دارد، با موسیقی حس بهتری را نیز می تواند به دست آورده و القا کند، به شنونده یا بیننده نزدیک می شود. صمیمی مثل یک دوست؛ برایش شعر می خواند، حکایت می گوید، با او غمگین می شود و باز با او شادمان! انگار در کنار هم اند!

اما گوینده خبر می بایست پیش از آغاز کار، یک متن بسیار رسمی و خبری را با فهم معانی و مفاهیم و اهداف آن، مطالعه کند. او باید در حین گویندگی، واژه ها و مفاهیمی را که دارای بار خبری بیشتری هستند برجسته تر کند. لحن متناسب با محتوا و فراز و نشیب ها و همچنین مکث و عطف و تاکیدها بیشتر از آنچه که گوینده پخش (تولید) رعایت می کند باید توسط گوینده خبر رعایت شود.
اینجا سرعت نیز نقش متفاوتی دارد. خبرها از روی متن خوانده می شود و به دلخواه گوینده سرعتش تعیین نمی شود. این یک قانون است، بیش از 100 کلمه فارسی در یک دقیقه! وگرنه سرعتی مناسب نخواهی داشت!
گوینده خبر در برابر یک مسئله دیگر نیز قرار می گیرد و آن اینکه بدون پیش بینی گاهی باید در نقش یک مجری برنامه خبری ایفای نقش کند. اینجاست که این گوینده به جز همه مواردی که تقدیم حضور شد باید خبر را خوب بشناسد، اهمیت و اولویت و حساسیت های آن را بداند، همچنین به چگونگی تنظیم و بیان تاثیر گذار خبر آگاهی داشته باشد. او باید حالا توانایی اداره منظم و هدفمند یک بخش یا برنامه خبری را داشته باشد.

بداهه گویی:

بداهه گویی یعنی هنر پروراندن مفهومی که گاهی به طور ناگهانی گوینده را در دام می اندازد چرا که تا زمانی که گوینده متن می خواند، مصونیت نسبی دارد و به محض خارج شدن از متن آسیب پذیر می شود.
گوینده خبر هم تپق می زند اما! در خبر به راستی که تلفظ غلط و یا القای مفهوم در غیرمنظور، خطایی فاحش است و نابخشودنی.

لحن در خبر عامل تعیین کننده ای است. این لحن و آهنگ مناسب گوینده است که مخاطب را به شنیدن خبر ترغیب می کند. لحن یا همان شیوه گفتار باید متناسب با بخش خبری یا مخاطبان و موضوع خبر باشد. که گوینده خوب خبر آن است که با حفظ شأن خبر بتواند، شیوه گفتار مناسبی داشته باشد.
گوینده باید صدا و لحن خود را با متن و مفهوم خبر هماهنگ کند. به عنوان مثال لحن خواندن یک خبر علمی-فرهنگی با لحن خبر حمله یا حادثه متفاوت است. به قول (استاد) حسین توفیقیان، اولین گوینده خبر در رادیو: «کسی که صدایش انعطاف داشته و بتواند در هر قسمت، آن را با حال و هوای برنامه و شرایط آن وفق دهد، به دلیل جذب بیشتر شنونده دارای امتیاز بالاتری است.»

برجسته خوانی در هر متنی (خبری یا غیرخبری) از شرایط و ویژگی های یک گوینده خوب است. در هر متنی حداقل یک مفهوم مهمتر و برجسته تر است. مثلاً شماره یک کالابرگ، میزان ریشتر یک زمین لرزه و...

رادیو: از آنجا که تنها ابزار ارتباطی گوینده رادیو کلام است، گوینده خبر رادیو باید از توانایی های کلامی، فردی و حرفه ای ویژه برخوردار باشد. مثلاً سکوت گوینده در رادیو (تولید یا خبر)، سکوتِ رسانه است. گوینده خوبِ رادیو باید بتواند خبری را که به خوبی تنظیم شده تصویرپردازی کند.

تلویزیون: آراستگی ظاهری، از ویژگی های گوینده تلویزیون است. شیوه نشستن، نگاه کردن و حرکات دست و چهره او معنادار است و باید حساب شده، دقیق و حرفه ای باشد و بالاخره اینکه گویندگان خبر، دروازه بانان خبرند.
مسئولیت آنها به عنوان دروازه بان خبر این است که متن نهایی را طوری تنظیم کنند که عاری از هرگونه اشتباه مفهومی، دستوری و مانند آن باشد. همچنین او باید توانایی ایجاد ارتباط، القای منظور و انتقال مفهوم را داشته باشد.
نویسنده: فرزانه معصومیان



دیدگاه ها : نظرات
برچسب ها: صادق زاده ، مریم صادق زاده ، مجری زن ، خبر21 ، رزمجو ، ارزو ماهوتیان ، لطیفه گودرزی ،
آخرین ویرایش: 1394/11/17 01:19 بعد از ظهر